Spis treści:
- Stanisław Achremczyk, Wstęp
- Jarosław Poraziński, „Statysta głęboki”. Kilka uwag o erudycji staropolskich polityków
- Kazimierz Puchowski, Przemiany w szkolnictwie zakonnym Rzeczypospolitej czasów saskich
- Jarosław Dumanowski, Edukacja, prawo i wydatki. Miejsce wykształcenia w strategiach życiowych szlachty wielkopolskiej w XVIII wieku
- Bogdan Rok, Rola podróży w kształtowaniu obrazu świata w mentalności polskiej XVIII wieku
- Małgorzata Kamecka, „Po naukę świata i ludzi”. O zagranicznej edukacji Polaków czasów saskich
- Stanisław Roszak, „W realnej postaci cudze kraje nawiedzać?” Podróż jako edukacyjny dylemat czasów saskich
- Zoja Jaroszewicz-Pieresławcew, Ideał biblioteki ziemiańskiej w siedemnastowiecznym dziele Jakuba Kazimierza Haura a rzeczywistość
- Maciej Forycki, O nową edukację kobiet. Denisa Diderota projekt kursu anatomii dla młodych szlachcianek
- Lech Mokrzecki, Międzynarodowe znaczenie osiągnięć naukowych badaczy z terenu Prus Królewskich i ich uwarunkowania
- Karolina Targosz, „Barokowość” i „oświeceniowość” w dziełach gdańskich naturalistów Jacoba i Johanna Philippa Breyniusów
- Tomasz Chrzanowski, Postulat ochrony polskiego dorobku naukowego i kulturalnego w twórczości porozbiorowej Juliana Ursyna Niemcewicza i Ignacego Potockiego
- Justyna Żukowska, Kalendarze Jana Poszakowskiego jako źródło edukacji historycznej
- Krzysztof Obremski, Czy Jakub Kazimierz Rubinkowski faktycznie był erudytą? (rekonesans)
- Mariusz Markiewicz, Znajomość nowych koncepcji ekonomicznych i społecznych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów
- Małgorzata Ewa Kowalczyk, Wiedza hydrograficzna w świetle polskiego piśmiennictwa geograficznego XVIII wieku
- Anotni Krawczyk, Polskie inspiracje w programach dydaktycznych Akademii Kijowsko-Mohylańskiej
- Tomasz Wiślicz, Jak nauczyć analfabetę? Metodologiczne problemy duszpasterstwa katolickiego w Rzeczypospolitej XVIII wieku
- Paweł Hanczewski, Amatorzy i zawodowcy. Edukacja dyplomaty w XVIII wieku
- Andrzej K. Link-Lenczowski, Wokół uczoności żydowskiej
- Stanisław Achremczyk, Jana Drewsa dystrakcje dla pobożnych i ciekawych świata
- Anna Łysiak-Łątkowska, O dzieciństwie w Polsce w XVIII wieku. Zarys problematyki
- Agnieszka Jakuboszczak, Myśli o wychowaniu w korespondencji Barbary Sanguszkowej
- Paweł Buhuszewicz, Bez ciała, woli i jaźni: o ukrytym dydaktyzmie polskiego Romansu czasów saskich (Elżbieta Drużbacka, Historia Ortobana)
- Jerzy Kiełbik, Władze miast warmińskich i ich wykształcenie w XVI-XVIII wieku
- Maria Czeppe, Czy dobrze być królewną i królewiczem? Dzieciństwo dwojga naturalnych dzieci Stanisława Augusta
- Zbigniew Anusik, Edukacja oświeconego księcia. Wychowanie i wykształcenie szwedzkiego następcy tronu, królewicza Gustawa (późniejszego Gustawa III)
- Monika Wyszomirska, Edukacja trybunalska- czyli „Punkta IMCPanu Szwykowskiemu susceptantowi pro memoria dane” 22 IV 1745
- Jerzy Grobis, Przyjemności życia. Wybrane przykłady anglosaskiej kultury kobiecej w XVIII wieku
- Lidia Gruntowska, Początki panowania Gustawa III w świetle doniesień „Wiadomości Warszawskich” z lat 1771-1772
- Filip Wolański, Uczelnie Europy Zachodniej w opinii autorów polskich podręczników geograficznych w XVIII wieku
- Alojzy Szorc, Warmińskie fundacje naukowe do końca XVIII wieku
- Danuta Bogdan, Próby zdyscyplinowania studentów Uniwersytetu Królewieckiego w XVI-XVIII wieku
- Irena Makarczyk, Kanonik warmiński Jan Preuck (1575-1631) i jego fundacja szkolna w Rzymie