Spis treści
Maria Radziszewska
Wstęp. Różne ujęcia szkoły jako instytucji społecznej na Warmii i Mazurach
CZĘŚĆ I
SZKOŁA I INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI SPOŁECZNEJ DLA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ W PRUSACH WSCHODNICH – DZIEDZICTWO PRZESZŁOŚCI WARMII I MAZUR
____________________________
Aldona Zakrzewska
Wokół modelu polskiego szkolnictwa katolickiego na Warmii i Mazurach w latach 1920–1939
Around the model of Polish Catholic education in Warmia and Mazuryin the years 1920–1939
- Wstęp
- Powstanie i rozwój polskich edukacyjnych placówek katolickich
- Charakterystyczne cechy polskich edukacyjnych placówek katolickich
- Zakończenie
____________________________
Urszula Pulińska
Szkolnictwo polskie w Prusach Wschodnich w dwudziestoleciu międzywojennym na łamach „Komunikatów Mazursko-Warmińskich” w latach 1957–1959
Polish education in East Prussia in the interwar periodin the Masuro-Warmian Bulletin between 1957 and 1959
- Wstęp
- Szkolnictwo polskie na Warmii w świetle artykułów opublikowanych w „Komunikatach Mazursko-Warmińskich” w latach 1957–1959
- Gimnazjum Polskie w Kwidzynie w latach 1937–1939
- Dzieje szkół w Nowej Kaletce i Worytach w latach 1929–1939
- Zakończenie
____________________________
Maria Radziszewska
Formy pracy kulturalno-oświatowej inicjowane przez Polsko-Katolickie Towarzystwo Szkolne na Warmię w Prusach Wschodnich
Forms of cultural and educational work initiated by the Polish-Catholic School Society on Warmia in East Prussia
- Wstęp
- Powstanie Towarzystwa Szkolnego na Warmii
- Formy pracy kulturalno-oświatowej warmińskiego Towarzystwa Szkolnego
- Zakończenie
CZĘŚĆ II
SZKOŁY ORAZ INSTYTUCJE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE NA WARMII I MAZURACH W OKRESIE POLSKI LUDOWEJ
____________________________
Iwona Jóźwiak
Opieka nad dzieckiem osieroconym na Warmii i Mazurach w latach 1945–1961
Caring for an orphaned child in Warmia and Mazury regions in 1945–1961
- Wstęp
- Sytuacja ogólna dzieci osieroconych
- Elementy specyfiki dzieci osieroconych na Warmii i Mazurach
- Trudności kadrowe i wychowawcze
- Wychowanie „nowego człowieka”
- Problemy finansowe i instytucja rodzin zastępczych
- Działania opiekuńcze organizacji chrześcijańskich
- Zakończenie
- Aneks
____________________________
Andrzej Puliński
Rozwój sieci szkolnej w wybranych powiatach województwa olsztyńskiego w latach 1945–1955 w artykułach Stanisława Wiśniewskiego zamieszczonych
w „Komunikatach Mazursko-Warmińskich”
The development of the school network in selected districts of the Olsztyn province in articles by Stanislaw Wisniewski published
in “Masuro-Warmian Bulletin” between 1945 and 1955
- Wstęp
- Rozwój sieci szkolnej w powiecie bartoszyckim
- Rozwój sieci szkolnej w powiecie górowskim
- Rozwój sieci szkolnej w powiecie ostródzkim
- Zakończenie
____________________________
Alicja Joanna Siegień-Matyjewicz
Szkolnictwo podstawowe i ponadpodstawowe mniejszości ukraińskiej na Warmii i Mazurach w latach 1947–1970
Primary and secondary education of the Ukrainian minority in Warmia and Mazury in the years 1947–1970)
- Wstęp, czyli kilka słów o sytuacji Ukraińców na Warmii i Mazurach po 1947 r.
- Rozwój szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego ukraińskiej mniejszości narodowej na Warmii i Mazurach
- Zakończenie
____________________________
Kinga Lisowska
Organizacja gminnych szkół zbiorczych i szkół 10-letnich w latach 1972–1983 w województwie olsztyńskim. Projekt Kuratorium Okręgu Szkolnego Olsztyńskiego
Organization of communal collective schools and 10-year schools between 1972 and 1983 in Olsztyn province. Project of the School District Board in Olsztyn
- Wstęp
- Organizacja Kuratorium Okręgu Szkolnego Olsztyńskiego w latach 1939–1973
- Szkoły zbiorcze i 10-letnie szkoły ogólnokształcące w systemie szkolnictwa polskiego w latach 1972–1973
- Założenia organizacji gminnych szkół zbiorczych w perspektywie 10-letnich szkół ogólnokształcących w Kuratorium Okręgu Olsztyńskiego w latach 1973–1983]
- Zmiany w programie kształcenia w szkołach zbiorczych i 10-letnich szkołach ogólnokształcących
- Zakończenie
CZĘŚĆ III
SZKOŁA I INSTYTUCJE SPOŁECZNO-OŚWIATOWE NA WARMII I MAZURACH W LATACH 1989–2022
____________________________
Paweł Piotrowski, Marcin Warmiński, Aldona Małyska
Innowacyjny model przygotowania zawodowego – pionierskie wdrożenie w regionie warmińsko-mazurskim
w obszarze usług gastronomicznych i turystycznych w latach 2009–2014
The innovatory model of vocational preparation – the pioneering implementation in Warmia and Masuria region
in the catering and tourism industry between 2009 and 2014
- Wstęp
- Kształcenie modułowe wśród modeli organizacji szkolnego przygotowania zawodowego
- Zastosowanie modelu modułowego kształcenia zawodowego w branży gastronomicznej i hotelarstwie – innowacyjne wdrożenie w regionie warmińsko-mazurskim
- Zakończenie
____________________________
Małgorzata Stańczak
Wsparcie edukacyjne uczniów zdolnych w publicznych liceach ogólnokształcących w Olsztynie (2020–2022)
Educational support for gifted students in public high-schools in Olsztyn
- Wstęp
- Promocja osiąganych sukcesów
- Zapisy w oficjalnych dokumentach szkoły
- Sposoby pracy
- Zakończenie
____________________________
Józef Górniewicz
Centrum Badań Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2008–2022) – 14 lat działalności badawczej i wydawniczej. Analiza pierwsza
Centre of Social Research of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn (2008–2022) – 14 years of research and publishing activity. First analysis
- Baza teoretyczna projektu
- Centrum Badań Społecznych UWM jako struktura naukowa
- Projekty badawcze realizowane w placówce
- Aktywność publikacyjna naukowców związanych z Centrum Badań Społecznych UWM
____________________________
Justyna Cherchowska
Czas wolny i formy aktywności podejmowane przez słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku na terenie Warmii i Mazur (1995–2022)
Free time and activities undertaken by university of third age students in Warmia and Mazury (1995–2022)
- Wstęp
- Aktywność osób starszych w przestrzeni uniwersytetu trzeciego wieku
- Uniwersytety trzeciego wieku na Warmii i Mazurach
- Aktywności słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku na Warmii i Mazurach w czasie wolnym
- Zakończenie
CZĘŚĆ IV
BIOGRAFIE UCZNIÓW, NAUCZYCIELI I TWÓRCÓW SZKOŁY NA WARMII I MAZURACH
____________________________
Danuta Koźmian
„Za mgłą, za szkłem powiększającym”
“In a blurr, behind a magnifying glass”
- Szkoła, nauczyciele i uczniowie w latach 1949–1953
- Refleksje o życiu Szkoły i własnych losach w okresie stalinowskim (1949–1953)
- Postscriptum
____________________________
Marcelina Zaniewska
Władysław Sempioł (1926–1993) – działalność i refleksje nt. wybranych obszarów szkolnictwa pedagogicznego w województwie olsztyńskim
Władysław Sempioł (1926–1993) – activity and reflections on selected areas of pedagogical education in the Olsztyn voivodeship
- Wstęp
- Władysław Sempioł – z Wilna do Olsztyna
- Władysław Sempioł – praca na polu oświaty
- Zakończenie
____________________________
Małgorzata Ciczkowska-Giedziun
Wiesław Andrzej Ciczkowski (1951–2000) – nauczyciel, metodyk, badacz
Wiesław Andrzej Ciczkowski (1951–2000) – teacher, methodologist, researcher
- Wstęp
- Nauczyciel
- Wizytator – metodyk
- Badacz
- Zakończenie