Spis treści
Maria Radziszewska Wstęp.
Różne ujęcia szkoły jako instytucji społecznej na Warmii i Mazurach
CZĘŚĆ I
SZKOŁA I INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI SPOŁECZNEJ DLA MNIEJSZOŚCI POLSKIEJ W PRUSACH WSCHODNICH – DZIEDZICTWO PRZESZŁOŚCI WARMII I MAZUR
Aldona Zakrzewska Wokół modelu polskiego szkolnictwa katolickiego na Warmii i Mazurach w latach 1920–1939 Around the model of Polish Catholic education in Warmia and Mazury in the years 1920–1939
Wstęp Powstanie i rozwój polskich edukacyjnych placówek katolickich Charakterystyczne cechy polskich edukacyjnych placówek katolickich
Zakończenie
Urszula Pulińska Szkolnictwo polskie w Prusach Wschodnich w dwudziestoleciu międzywojennym na łamach „Komunikatów Mazursko-Warmińskich” w latach 1957–1959 Polish education in East Prussia in the interwar periodin the Masuro-Warmian Bulletin between 1957 and 1959
Wstęp
Szkolnictwo polskie na Warmii w świetle artykułów opublikowanych w „Komunikatach Mazursko-Warmińskich” w latach 1957–1959
Gimnazjum Polskie w Kwidzynie w latach 1937–1939
Dzieje szkół w Nowej Kaletce i Worytach w latach 1929–1939 Zakończenie
Maria Radziszewska Formy pracy kulturalno-oświatowej inicjowane przez Polsko-Katolickie Towarzystwo Szkolne na Warmię w Prusach Wschodnich
Forms of cultural and educational work initiated by the Polish-Catholic School Society on Warmia in East Prussia
Wstęp
Powstanie Towarzystwa Szkolnego na Warmii
Formy pracy kulturalno-oświatowej warmińskiego Towarzystwa Szkolnego
Zakończenie
CZĘŚĆ II
SZKOŁY ORAZ INSTYTUCJE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE NA WARMII I MAZURACH W OKRESIE POLSKI LUDOWEJ
Iwona Jóźwiak Opieka nad dzieckiem osieroconym na Warmii i Mazurach w latach 1945–1961
Caring for an orphaned child in Warmia and Mazury regions in 1945–1961
Wstęp
Sytuacja ogólna dzieci osieroconych
Elementy specyfiki dzieci osieroconych na Warmii i Mazurach
Trudności kadrowe i wychowawcze
Wychowanie „nowego człowieka”
Problemy finansowe i instytucja rodzin zastępczych
Działania opiekuńcze organizacji chrześcijańskich Zakończenie
Aneks
Andrzej Puliński Rozwój sieci szkolnej w wybranych powiatach województwa olsztyńskiego w latach 1945–1955 w artykułach Stanisława Wiśniewskiego zamieszczonych w „Komunikatach Mazursko-Warmińskich”
The development of the school network in selected districts of the Olsztyn province in articles by Stanislaw Wisniewski published “Masuro-Warmian Bulletin” between 1945 and 1955
Wstęp
Rozwój sieci szkolnej w powiecie bartoszyckim
Rozwój sieci szkolnej w powiecie górowskim
Rozwój sieci szkolnej w powiecie ostródzkim
Zakończenie
Alicja Joanna Siegień-Matyjewicz Szkolnictwo podstawowe i ponadpodstawowe mniejszości ukraińskiej na Warmii i Mazurach w latach 1947–1970
Primary and secondary education of the Ukrainian minority in Warmia and Mazury in the years 1947–1970
Wstęp, czyli kilka słów o sytuacji Ukraińców na Warmii i Mazurach po 1947 r.
Rozwój szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego ukraińskiej mniejszości narodowej na Warmii i Mazurach
Zakończenie
Kinga Lisowska Organizacja gminnych szkół zbiorczych i szkół 10-letnich w latach 1972–1983 w województwie olsztyńskim. Projekt Kuratorium Okręgu Szkolnego Olsztyńskiego Organization of communal collective schools and 10-year schools between 1972 and 1983 in Olsztyn province. Project of the School District Board in Olsztyn
Wstęp
Organizacja Kuratorium Okręgu Szkolnego Olsztyńskiego w latach 1939–1973
Szkoły zbiorcze i 10-letnie szkoły ogólnokształcące w systemie szkolnictwa polskiego w latach 1972–1973
Założenia organizacji gminnych szkół zbiorczych w perspektywie 10-letnich szkół ogólnokształcących w Kuratorium Okręgu Olsztyńskiego w latach 1973–1983
Zmiany w programie kształcenia w szkołach zbiorczych i 10-letnich szkołach ogólnokształcących
Zakończenie
CZĘŚĆ III
SZKOŁA I INSTYTUCJE SPOŁECZNO-OŚWIATOWE NA WARMII I MAZURACH W LATACH 1989–2022
Paweł Piotrowski, Marcin Warmiński, Aldona Małyska Innowacyjny model przygotowania zawodowego – pionierskie wdrożenie w regionie warmińsko-mazurskim w obszarze usług gastronomicznych i turystycznych w latach 2009–2014 The innovatory model of vocational preparation – the pioneering implementation in Warmia and Masuria region in the catering and tourism industry between 2009 and 2014
Wstęp
Kształcenie modułowe wśród modeli organizacji szkolnego przygotowania zawodowego
Zastosowanie modelu modułowego kształcenia zawodowego w branży gastronomicznej i hotelarstwie – innowacyjne wdrożenie w regionie warmińsko-mazurskim
Zakończenie
Małgorzata Stańczak Wsparcie edukacyjne uczniów zdolnych w publicznych liceach ogólnokształcących w Olsztynie (2020–2022) Educational support for gifted students in public high-schools in Olsztyn
Wstęp Promocja osiąganych sukcesów
Zapisy w oficjalnych dokumentach szkoły
Sposoby pracy
Zakończenie
Józef Górniewicz Centrum Badań Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (2008–2022) – 14 lat działalności badawczej i wydawniczej. Analiza pierwsza Centre of Social Research of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn (2008–2022) – 14 years of research and publishing activity. First analysis
Baza teoretyczna projektu
Centrum Badań Społecznych UWM jako struktura naukowa
Projekty badawcze realizowane w placówce
Aktywność publikacyjna naukowców związanych z Centrum Badań Społecznych UWM
Justyna Cherchowska Czas wolny i formy aktywności podejmowane przez słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku na terenie Warmii i Mazur (1995–2022) Free time and activities undertaken by university of third age students in Warmia and Mazury (1995–2022)
Wstęp
Aktywność osób starszych w przestrzeni uniwersytetu trzeciego wieku
Uniwersytety trzeciego wieku na Warmii i Mazurach
Aktywności słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku na Warmii i Mazurach w czasie wolnym
Zakończenie
CZĘŚĆ IV
BIOGRAFIE UCZNIÓW, NAUCZYCIELI I TWÓRCÓW SZKOŁY NA WARMII I MAZURACH
Danuta Koźmian „Za mgłą, za szkłem powiększającym” “In a blurr, behind a magnifying glass”
Szkoła, nauczyciele i uczniowie w latach 1949–1953
Refleksje o życiu Szkoły i własnych losach w okresie stalinowskim (1949–1953)
Postscriptum
Marcelina Zaniewska Władysław Sempioł (1926–1993) – działalność i refleksje nt. wybranych obszarów szkolnictwa pedagogicznego w województwie olsztyńskim Władysław Sempioł (1926–1993) – activity and reflections on selected areas of pedagogical education in the Olsztyn voivodeship
Wstęp
Władysław Sempioł – z Wilna do Olsztyna
Władysław Sempioł – praca na polu oświaty
Zakończenie
Małgorzata Ciczkowska-Giedziun Wiesław Andrzej Ciczkowski (1951–2000) – nauczyciel, metodyk, badacz Wiesław Andrzej Ciczkowski (1951–2000) – teacher, methodologist, researcher
Wstęp
Nauczyciel
Wizytator – metodyk
Badacz
Zakończenie
Podobne Produkty
praca zbiorowa
Regiony i Pogranicza 2/2009
15.75 zł
praca zbiorowa
Spotkania. Wybór reportaży o Warmii i Mazurach z lat 1945-1949